zaterdag 27 december 2014

Bye bye Suriname, hello Curaçao! (blog Reinie)

De laatste dagen bij de JTV waren aangebroken. Dit hield ook in dat het bijna kerst was en dat betekende: uiteten en feestjes. Eerst gingen we uiteten met de collega's van de Kennedy poli en twee dagen later met alle poli's van de zuidelijke regio. We werden verwend met afscheidscadeautjes en we vonden het allemaal jammer dat we weg gingen, maar het was een heel gezellige avond. Uiteten met Surinamers betekent vooral veel eten. En wat er over is, gaat mee naar huis. En als er niks over is, bestel je nog iets om mee naar huis te nemen. Dat vond ik erg grappig om te zien. Zaterdagavond waren we uitgenodigd voor een bruiloftreceptie van een Hindoestaanse collega. Het was bijzonder dit mee te maken, want met alle tradities gaat dit wel even anders dan een Hollandse bruiloft.
Zondag waagde ik voor de vierde keer een poging om naar Fort Zeelandia te gaan en eindelijk met succes. We kregen een rondleiding door het Fort en veel uitleg over de geschiedenis van het gebouw en Suriname. In het verleden is het een tijdje niet open geweest als museum, maar ik vind het goed dat dat nu wel weer zo is, want het gebouw zelf is al een mooi museumstuk.
De twee dagen die volgden besteedde ik vooral aan het maken van m'n verslagen voor de afronding van m'n stage. Tussendoor heb ik m'n vader uitgezwaaid, omdat die voor de kerst weer terug ging naar Nederland. Ook zijn we voor een eindbeoordeling van onze stage bij de onderwijscoördinator van de JTV geweest. Het was een leuk en goed gesprek en we waren blij te horen dat onze stage met een 'goed' is beoordeeld. Dit hebben we uiteraard met taart gevierd.
De kerst stond toen voor de deur en dus ben ik met Ferdy voor een paar dagen weer naar De Plantage Commewijne vertrokken. Heerlijk weer een paar dagen uit de stad. Ik ben zelf niet echt een stadsmens (wat een verrassing, he) dus ik vond het heerlijk weer even in de natuur te zijn en weg van al die herrie. Stage afgerond, onderzoek afgerond en twee kerstdagen, dus het was eigenlijk gewoon vakantie. Dus lekker ontspannen, hier en daar wat fotograferen of filmen en vooral lekker eten! Op klaarlichte dag liep hier ook nog een gordeldier voor mijn neus langs dus ik kon mijn geluk niet op. Tweede Kerstdag stapten we op een bootje richting Braamspunt waar we dolfijnen keken (met dank aan Kimberley!) We hadden gelukkig mooi weer en er waren veel dolfijnen die rond onze boot sprongen en rondzwommen. Vanaf hier keken we ook de zonsondergang en ik vond dit een mooi afscheid van Suriname.
Want na bijna drie maanden is het dan toch zover. 32 tandartsen onderzocht en precies 200 kinderen behandeld. Veel gedaan, veel gezien en veel meegemaakt. Vandaag is het koffers pakken en de laatste mensen gedag zeggen, want morgenochtend om negen uur zit ik in m'n bikini op het prachtige witte strand van Curaçao.
Ik wil iedereen bedanken die ons gevolgd heeft en met ons meegeleefd heeft. Suriname was een bijzondere ervaring die ik nooit meer zal vergeten.

P.S. Vergeet de laatste foto's niet even te bekijken ;-)

3 opmerkingen:

  1. Blij voor jullie dat het erop zit, maar jullie kunnen terug kijken op een geslaagde periode!!
    De tijd dat ik er was heb ik enorm genoten van jullie en natuurlijk ook van de tripjes die we hebben gedaan! Bijzonder om zoveel prachtige natuur vlakbij jullie te hebben!!
    Geniet nog even lekker van een vakantie op Curaçao en we spreken elkaar weer snel!!
    Liefs pap André

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om jullie zo te volgen. Jullie stage goed afgerond. Een welverdiende vakantie staat voor de deur. Heel veel plezier op Curaçao.

    Gr van je reserve moeder kxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reinie en Sarissa. Bedankt dat we met jullie mee mochten beleven. Ik heb de verslagjes met plezier gelezen ( en stiekem af en toe wel wat jaloers). Renie: Fijne vakantie nog met Ferdy. Tot over 2 weken, groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen